2.7.12

Tobie på stranden

Idag inspirerar jag med ett kort med ett motiv från min favorittillverkare, Some Odd Girl.

Det är Tobie som sitter på stranden och fiskar krabbor. Tobie och krabban finns i setet "Beach Day Buddies". De är stämplade på akvarellpapper och färglagda med distresser. Tobies stora pupiller var dåliga i trycket så när jag målat klart honom tog jag en Pigma-penna och fyllde i svärtan, sedan fick ögonen lite blänk med hjälp av en vit penna. Den röda färgen kan vara lite trixig att måla med. Är inte alla närliggande ytor torra kryper pigmenten iväg och detsamma gör de om du lagt färgen, låtit den torka och målar intilliggande yta. Jag gör så att jag målar det röda sist när jag väl använder rött, det är sällan eftersom den har just egenskapen att sticka iväg för mig. Med hjälp av en Distress Marker av färgen Tattered Rose har jag ritat dit lite fräknar på Tobies kinder.



Jag ville ha en bakgrund till honom och jag ville ha honom sittandes på stranden. Inspirerad av superduktiga Eva, Muffins Pyssel, rev jag några bitar av Kraft-cardstock och jag har vikt kanterna lite för att ge lite dimension. Vad passar bättre än lite båtar seglandes förbi i bakgrunden. Det blå som gör havet är baksidan av samma mönstrade papper (jag älskar baksidor!)

Jag ville ha kortet rent från dekorationer men Tobie kunde ju inte sitta där helt ensam, så han fick helt enkelt sällskap av en liten krabba. I klädnypan sitter en liten blåmussla som jag ritat själv och färglagt. Klädnypan fäste jag i en baker twine och lät Tobie hålla i tråden. För att ge lite mer dimension till kortet valde jag att montera Tobie på distanskuddar så det känns som om krabban var lite längre bort. I horrisonten vilar några moln.

Det var så kul att figurklippa motiven att jag känner mig lite beroende just nu.


Materiallista:
Stämpelset, Beach Day Buddies, Some Odd Girl
Stämpel, Moln - Litet, Gummiapan
Mönstrat papper, Sailboats, Little Boy, Echo Park Paper
Cardstock, Kraft, Bazzill Paper
Klädnypa
Bakers Twine
Distress Ink, Ranger
Akvarellpapper, AquaFine
Vattenpensel, Koi
Vattenfast stämpeldyna, Memories Ink
Distanskuddar
Glossy Accent, Ranger
Pigma Micron, Sakura
Dark White, Sakura
Distress Marker, Ranger { finns i den fysiska butiken }

6 kommentarer:

LivetenligtMaldis sa...

helen: You ROCK! så jäkla fiiiiiint <3

Jeanette Nyström (Jeany) sa...

Superfint!Kraftpappret ser verkligen ut som riktig sand!

/Jeanette

Pysselfröken sa...

Toppensnyggt! Jag har gjort ett liknande kort som DT-projekt men inte tänkte jag på att han kunde fiska krabban. Den fick stå snällt brevid i "sanden". Så smart tänkt.

mia.t sa...

Läckert kort med så läckra detaljer, särskilt idén med miniklädnypan och musslan :)

Mia sa...

Så himla snyggt!
Krabban är ju jättesöt :)

Muffin sa...

Vilket härligt, somrigt kort och vilken kul idé med klämman till krabbfisket - suveränt! Tusen tack för cred! *rodnar klädsamt*
Kram!