24.6.12

Midsommar på Läckö Slott

Hoppas midsommar varit bra! Vi firade midsommarafton vid Läckö Slott och då passade vi på att ta ett litet familjefoto. Med tre killar som helst inte vill vara med på kort får man vara nöjd om alla fyra ens är med på kortet ;-) Idag passade det bra att sitta inne och pyssla medans regnet silade ner ute.


Jag försökte hålla LOn lite mer avskalad än vad jag brukar ;-) Som ram runt har jag skärt till smala remsor av samma mönstrade papper som är på flaggorna.  De sydde jag fast med två varv raksöm. Lite mist och så några vita splashar (gjorda med distress stain) ger lite mer liv åt bakgrunden.


Epoxyflaggor på rad!

Nu tänkte jag visa något jag använder väldigt ofta. När man ska dekorera med något självhäftande, ex bokstavstickers eller washitape kan det vara svårt att veta i förväg var det passar. Visst kan man hålla stickersen med en pincett över och flytta runt men det är inte alltid det funkar.

(ursäkta de dåliga fotona - fotade inomhus i gråvädret)
När jag hade kommit så här långt tyckte jag det saknades något och funderade lite på washitape. Ska man ha tapen på papper brukar det inte vara några problem att flytta runt den men ska den vara på foton finns det risk att den fastnar och förstör fotot.


Jag har löst det genom att använda en lite tjockare plastfilm (tjockare än vanlig OH-film). Jag lägger plasten över LOn och så sätter jag på washitapen lite försiktigt och ser om det blir bra. Så lätt att flytta runt tills man hittar den rätta platsen. Är det en stickers jag använder fäster jag den bara lite lätt i ena sidan så den lossnar snabbt från filmen. Så lätt och smidigt!


Samma plast använder jag för att se hur det blir med olika stämplar. Jag stämplar helt enkelt stämpeln med min vanliga svarta dyna....


.... och sedan lägger jag den över kortet för att se om/var stämpeln passar. Färgen torkar jag lätt av när jag är klar.


Plasten är även toppen att använda för att se var man ska placera små bokstavsstickers, sätt dem då i överkant av plasten så fastnar de inte så lätt. Eller så kan man använda en linjal-  det går lika bra.


Hur blev då kortet? Fniss, det ser fortfarande ut så här! Det får vänta tills jag vet vem som ska få det och jag kan komma på något klämmigt =)

Materiallista:
Cardstock Kraft
Mönstrade papper: Coffee Break, Dictation, Girl Friday, Supply Closet and Italics
Dekorationer: Brads, Label stickers, Word stickers Washitape och Brown Sugar Twine
Epoxyvimplar

Ha en underbar söndag!
Kramelikram Leia

2 kommentarer:

Ida sa...

Åhh vilka bra tips! Och snygg lo och kort!

LivetenligtMaldis sa...

tack för bra tips! härligt på läckö..