15.12.11

Mjölkkartonger med Holiday Style

Jag hoppas du är färdig med julkorten, ska de gå med julfrimärken är sista dagen att skicka dem imorgon. Men att sluta pyssla för att korten är gjorda är inte att tänka på!
Nu finns det tid för annat julpyssel.

Jag har gjort några enkla kartonger att stoppa diverse klappar i. Det är mjölkkartongerna som du sett vid flera tillfällen tidigare. Jag har användt mig av Martha Stewarts Scoring board när jag gjort min, men det går lika bra att göra dem med hjälp av en pappers-trimmer och ett bigblad. Har man inget bigblad till sin papperstrimmer kan man skåra längs knivbladsskåran med hjälp av ett falsben eller en virknål, "Man tager vad man haver" sa Kajsa Warg. Man kan även mäta upp alla linjer och med hjälp av linjal och virknål linjera upp pappret så att det blir lättare att vika.


Här har jag använt mig av några privata Quickutzstansar för att göra en egen tag.
Polkagrisen har fått sig ett lager av Glossy Accent för att bulla till den och ge den en 3D-effekt.

Jag har även valt att använda mig av dekorationer på tagen som finns i mönstret på pappret för att förstärka det.


Jag har inga större problem med att scoring boarden är i tum, det är en måttenhet som vilken som helst. Sluta bara tänka "Gud va svårt! Vad motsvarar det i centimeter??" för då blir det svårt. Sluta försök omvandla och kör efter de måttangivelser som ges. Men jag ska vara snäll och ge er både i tum och centimeter, bra va?!

Jag börjar med att skåra upp pappret i den stående/vertikala linjen, har jag ett mönster med en text jag vill kunna läsa lägger jag helt enkelt pappret så att jag kan läsa texten. Därefter skårar jag vid, i tum angett: 2,75, 5,5, 8,25 och 11. Det innebär att du får en tum över för infästning/limning. I centimeter räknat skårar jag vid: 7, 14, 21, och 28 cm. Jag får då ca 2,5 cm över för infästning. Sen vrider jag pappret 90 grader och ser till att det är botten som ligger längs den vertikala stödkanten på scoring boarden, 90 graders vridning åt höger bör det då bli om jag har ett papper med text.


En enkel kartong där pappret får göra sitt,
lätt distressad längs kanterna för att förstärka den gamla designen pappret har.

De härliga etiketterna har jag gjort med hjälp av Winter Letter Seal, stämpelset från Whimsy Stamps.
Passar till alla julklappar eller vintergåvor.

Öljetter har använts flitigt på kartonger och tags för ett mer arbetat uttryck.

Därefter skårar jag, i tum angett, först för botten, 2 tum. Sen vill jag ha förseglingsmöjlighet i toppen och där skårar jag då vid 11 tum. Sen skårar jag lite beroende på hur jag vill att kartongen skall se ut, vill jag ha en mer "toppig" kartong, lite lägre med mer "invik" upptill, eller om jag vill ha den mer som en mölkkartong och inte så mycket material i förseglingen/inviket/toppen. Dessa kartonger på bilden har skårats vid 9 tum. Det innebär att den är 7 tum hög när jag vikt in botten, upp till där toppen/invikningen börjar. 

I cm angett skårar jag då vid 5 cm för botten och vid 28 cm för förseglingen i toppen. Jag skårar vid 23 cm för att få höjden på kartongen.

Där är alla mått!
Men man kan med fördel göra denna kartong lägre, fyrkantig blir den supersöt.

Nu är det dags för eventuella fönster och dekor. Vill du distressa/chalka kanterna gör det medans kartongen inte är ihoplimmad. Gör den i ett Kraft-cardstock och stämpla för ett eget uttryck.

Här valde jag att skära ut ett fönster i kartongen. Kartongen är för stor för att gå in i min stansmaskin så jag har mallat av stansen och skurit för hand. På insidan har jag fäst in hårdfolie för att innehållet inte skall ramla ut.

Det överblivna spillet från då jag skar ut fönstret distressade jag kanten på,
fäste dit en julstjärna och fick en fin tag på det sättet.


Jag har valt att ha ett fönster i en kartong och distressa kanterna på en kartong. Jag har även förstärkt mina hål vid förseglingen med öljetter för en extra detalj och förstärkning. Enklast är att göra detta innan du limmat ihop kartongen.

Sen limmar jag alla kanter med dubbelhäftande tejp, vilket jag tycker har tillräcklig vidhäftning för att hålla ihop kartongen. Det kladdar inte, gör inte att pappret bubblar och har ingen torktid, bara fördelar alltså! :D
Den lilla remsan som blir över på 1 tum, 2,5 cm i den vertikala linjen väljer jag att klippa bort nere vid botten, tycker inte att den fyller någon funktion där. Sen är jag av den typen att jag anser att det är detaljerna som gör det och jag gör så när jag viker in botten att jag viker först in sidokanterna, sen baksidan och sist fäster jag framsidan i botten. Det gör att man inte ser några skarvar när man ser på kartongen framifrån. Bak- och framsidebotten fäster jag längs alla kanter för att förstärka botten så bra som möjligt.

Och där är den, kartongen.
I med klappen, försegla med några fina band och någon fin etikett och du har en mottagare som kommer häpnas av förpackningen!



Lycka till!

Materiallista:

Mönstrade papper, Holiday Style, October Afternoon
Stämpelset, Winter Letter Seal, Whimsy Stamps
Band och snören
Öljetter
Öljettsättare
Distress, Vintage Photo
Julstjärna
Halvpärlor
Hårdfolie
Glossy Accent
Diverse Quickutzstansar

5 kommentarer:

LivetenligtMaldis sa...

så jäkla snygga!! Får hjälpa mig på södag så jag kan göra 2 såna :)

Chris_P sa...

Hahah - satt o funderade på om jag skulle göra en sån här till igår :-)

Himla snyggt!

Anna sa...

Åh, vilka härliga mjölkkartonger!!!
Kramis

Ulle sa...

Så otroligt fina!

Mia sa...

Nämen...! Är helt övertygad om att jag känner igen den översta kartongen! Ser ut som samma som julklappen ifrån Sambon ligger i...!

Jättefina!

-Mia