11.3.13

Leia tipsar!

När man börjar scrappa är det lätt att allt känns som en enda djungel, vad måste jag ha? Vad vill jag ha? Vilken grej är bäst? Men även vi som hållit på några år ställs inför samma dilemma, speciellt så fort det kommit ut nån ny grej som "alla" har.

Idag tänkte jag tipsa om några av mina favoriter, en helt icke vetenskaplig studie i vad just jag tycker funkar bra för mig ;-) Och som vanligt i vår underbara hobby - det finns inget rätt eller fel! Funkar det för dig så är det rätt!!

För mig är det otänkbart att scrappa utan en bra papperskärare/paper trimmer. Jag vet några scrappare som enbart använder sax och klipper helt på frihand men det passar inte mig. Jag kan knappt klippa av ett band rakt så där räddar min skärmaskin mig. Jag har provat en hel del olika varianter av skärmaskiner och de har alltid varit något som inte varit helt 100. Nån skar lite snett, visst man lärde sig det efter ett tag men det var ändå lite meckigt. En annan såg jag lite dåligt var den skar så det kändes som ett lotteri varje gång. Som tur är har jag två söner som gillar att pyssla och de är överlyckliga att få ärva ;-)


För NU har jag hittat skärmaskinen med stort S!!!

Martha Stewarts paper trimmer är den bästa jag haft! Själva armen man lägger över är genomskinlig så man ser tydligt hela pappret, det är ett litet "förstoringsglas" precis där den skär, det är även en liten markering så man ser exakt hur långt den skär. När man drar ut den i fullbredd följer det med på båda sidorna (alltså inte bara en arm på ena sidan som är vanligast) vilket gör den väldigt stabil och exakt. Det ingår ett skärblad och ett bigblad och lösa blad finns att köpa. Det är ett smidigt litet fack på undersidan där man enkelt kan förvara de blad man inte använder. Mer exakta mått hittar du i shoppen.

Nästa favorit är även den från Martha Stewart, hennes Scoring board.


Visst går det att biga med hjälp av skärmaskinen men det har jag aldrig lärt mig ;-) Jag använder min scoringboard till allt känns det som, från vanliga kort till lite mer avancerade askar. Det blir snygga och tydliga "snitt" och blir så mycket lättare att vika. För kortmakarna finns det en mindre varaiant som heter just Mini Scoring board.

En bra pincette är det svårt att klara sig utan. Jag använder min i stort sett hela tiden till, ja allt ;-) Plocka halvpärlor, hålla emot när jag gör rosetter och sätter fast sticker. Jag har lite problem men min högra hand och skulle nog inte få ihop ett endaste kort ordentligt utan min pincette.


Sist vill jag avsluta med en Edge Scraper/ kantskrapare, en toppen liten pryl för att riva kanter och få lite mer liv i ett alster. Även här finns det massa olika märken och varianter men jag har fastnat för Tim Holtz variant med 7 knivar i samma pryttel och ett bra grepp.






En annan variant är denna, ett litet annat grepp så det är bara att prova dig fram till vilket som passar dig bäst.


Hoppas på en härligt pysslig vecka!! Kramelikram Leia

Inga kommentarer: