26.9.11

Tutorial al a Mjölkkartong

Som några av er vet så har jag en förkärlek för presentaskar och boxar, och mjölkkartongen är en av mina absoluta favoriter.

Så jag tänkt att jag skulle göra en "steg för steg" visning hur jag klistrar ihop den. Om har ni inte provat förrut eller inte riktigt vågat er på , så kanske ni gör det efter den här tutorialen.



Jag brukar göra det enkelt för mig och skriva ut mallen/ template direkt på kartong basen, här använder jag kraft, en av min favorit bas. Tänk på att skära till basen i A4 storlek innan ni lägger in den i skrivaren.

Vill ni göra mjölkkartongen i hårdplast, så kan jag tipsa om att jag skrev ut mallen på vanligt skrivarpapper och sen tejpade fast mallen på hårdplasten med trycket uppåt så man ser linjerna genom plasten, då kan man också biga linjerna innan man klipper ut den.

Mallen jag använder har jag köpt, men det finns en lika fin "Milk Cartoon Box" hos Mirkwoods designs, alldeles gratis och flera fina mallar på presentaskar mm.



Efter jag har skrivit ut mallen på en kraftpapper så klipper jag ut den, håll koll på strecken så att det inte blir fel.


När hela kartongen är ut klippt så är det dags att biga. ("skåra" de streckade linjerna så det blir fina vikningar och lättare att vika), om man inte har något falsben så kan man använda en bordskniv.


Jag brukar använda mig av linjal, lättare att få raka fina vikningar.


På den här Mjölkkartongen tänkte jag ha ett fönster , så att man ser vad kartongen är fylld med.
En kul detalj och inte krångligt alls att göra. Här blir det ett runt fönster, mallen är ett lock i lagom storlek som jag ritar efter.


Sen tycker jag det är enklast att skära ut med en kniv, men man kan använda sax eller en stans. Tänk bara på vilken sida som ni vill ha som framsida.


Sen tejpar jag med smal tejp runt hålet, och klistrar fast lite hårdplast som jag har skurit ut i samma storlek som rektangel blir runt cirkeln.

Om ni vill sy runt fönstret med symaskin tänk på att bara sätta tejp i över och underkant, så det blir lättare att sy, annars vill tejpen gärna gegga fast sig på synålen.


När fönstret är klart är det dags att vika i bigningarna, så det blir lättare att limma ihop kartongen. Jag brukar även ta hjälp av bigaren och trycka till lite extra i vikningarna för att det ska bli snyggt.

Tänk på vad som är insida och utsida och åt vilka håll som delarna ska vikas åt, så blir det lättare sen.


Nu är det inte långt kvar, nu är det bara tejpande och dekorerandet kvar.


Innan jag tejpar ihop denna, så stämplar jag lite på utsidan och dekorera medan jag kan ha den slätt liggandes på bordet.


När tejpen som ska hålla ihop kartongen ska på, så får man tänka till lite, men det brukar fixa sig om man bara ta det lugnt. Jag är expert på att ha bråttom och göra fel. Men ta det lugnt så går det bra och tejpremsorna hamnar på rätt sida.


Jag brukar börja med att lägga sidan mot sida först, för då kan jag fixa med botten lättare så det blir ordentligt rakt (fyrkantigt)


Så är det dax för botten.


Och nu är det bara toppen kvar.


Här har jag valt att klistra ihop toppen, men man kan sy, häfta eller sätta en öljett i toppen om man vill. Jag tejpade sen stansade jag två små hål och drog ett snöre igenom.


Lite mer dekorationer på och distressade kanter så är den klar.

Hoppas att ni har blivit inspirerade och att jag får se många fina mjölkkartonger ute i bloggarna.

Kram Nilla


3 kommentarer:

SaraG sa...

Den måste jag prova!!

Chris_P sa...

Jag med!!

Anki T sa...

tjusigt!!
Måste testa.